تاریخ ارسال : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت : ۱۴:۵۳ 0 نظر چاپ این صفحه چاپ این صفحه

اقدامات اروپا در مبارزه با افراط‌گری نتیجه عکس داده است

به گزارش شلمچه نیوز، پروفسور شاربروت در پاسخ به پرسشی درباره تمایل برخی از رسانه­‌های غربی  برای ارتباط دادن اسلام با تروریسم گفت: به طور یقین ۱/۵ میلیارد مسلمان در جهان، گستره وسیعی از انواع اسلام را اجرا می­‌کنند. برای برخی، اسلام تنها مجموعه­‌ای از دستورات روحانی و مذهبی شخصی است. برخی اسلام را مجموعه­‌ای از قوانین و سنن لازم‌الاجرا می­‌دانند. برای بعضی از افراد اسلام علاوه بر این­ها، یک ایدئولوژی سیاسی برای مقابله با استعمار غربی نیز به حساب می­‌آید. در مجموع برای اکثر مسلمانان، مسلمان بودن هیچ ارتباطی با ارتکاب خشونت در برابر دیگرمسلمانان یا غیر مسلمانان، ندارد. البته اقلیتی هم وجود دارند که مسلمان بودن را به معنی استفاده از خشونت علیه افرادی می­‌دانند که آن­ها را ظالم به حساب می­‌آورند.

استاد دانشگاه چستر انگلستان در ادامه با اشاره به ارتباط میان فرقه وهابیت و تروریسم افزود: وهابیت جنبشی اصلاح­‌طلبانه است که در اواخر قرن ۱۸ میلادی از سرزمین­‌های عربی آغاز شد. این جنبش، نشان­‌دهنده سنتی مبتنی بر متون مذهبی اهل تسنن است که ضمن الهام­‌گیری از احمد­ابن­‌حنبل و ابن­‌تیمیه، به آموزه­‌ها و فعالیت­‌های محمد­ابن­‌عبدالوهاب باز می­گردد. ابن­‌عبدالوهاب مبلغی روحانی و حنبلی بود که اتحادش با خاندان آل­سعود، منجر به ارتباط بین پادشاهی عربستان با اسلام وهابی شد. آن­چه وهابیت را کاملا منحصر­به­‌فرد می­‌کند، برداشت آن از توحید است. بر­اساس آموزه­‌های محمد­ابن­‌عبدالوهاب، تنها اعتقاد و اقرار به یگانگی خدا کافی نیست بلکه این اعتقاد باید در اعمال نیز بروز پیدا کند. مقدمات این بروز و ظهور به‌وسیله از­ میان برداشتن هرچیزی که به این عقیده لطمه­ می­زند و بازداشتن دیگران از انجام اعمال غیرتوحیدی فراهم می­شود. از دیدگاه وهابی­‌ها، اعتقاد به قطب­‌ها در صوفی­گری و امامان در تشیع از جمله نمونه­‌های اعمال غیرتوحیدی هستند.

این اسلام­‌شناس انگلیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسئله سلفی­گری و اشتراکات و تفاوت­های آن با وهابیت پرداخت و افزود: «واژه­‌های سلفی­گری و وهابیت اغلب اوقات به­‌جای یکدیگر استفاده می­شوند. با این حال تفاوت­هایی بین آن دو وجود دارد. وهابیت تفسیر غالب از اسلام در پادشاهی سعودی و سایر بخش­های قلمرو عربی است. وهابیت همچنین به عنوان بخشی از مذهب حنبلی محسوب می­شود. با وجود این­که سلفی­ها نیز از آموزه­‌های محمدابن­‌عبدالوهاب الهام می­گیرند، سلفی­گری بخشی از یک جنبش اسلامی جهانی است که در سرتاسر دنیای اسلام گسترده است. سلفی­ها معمولا انتساب خود به مذاهب را رد می­کنند و مدعی­‌اند مستقیما از پیشینیان صالح یا همان اصحاب پیامبر اسلام پیروی می­کنند. بیشتر سلفی­ها رفتار مسالمت­‌آمیزی دارند و برداشتی کاملا اخلاق­‌محور از اسلام را رواج می­دهند. تنها اقلیتی از سلفی­ها فعالیت سیاسی انجام می­دهند و یا استفاده از خشونت را ترویج می­کنند. در هر صورت، وجه اشتراک سلفی­گری و وهابیت، تمایلات تکفیری آن­ها برای غیر مسلمان نامیدن مسلمانانی است که از تفسیر آنان از اسلام، پیروی نمی­کنند. داعش نیز با قتل مسلمانانی که از فهم این گروه تروریستی از اسلام پیروی نمی­کنند، گرایش تکفیری مورد اشاره را به آخرین درجه ممکن رسانده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره موفقیت یا شکست تلاش داعش برای جذب جوانان اروپایی و دلایل این موضوع عنوان کرد: داعش موفقیت­‌هایی را در بین جوانان مسلمانی که در اروپا زندگی می­کنند به­‌دست­‌آورده است؛ اما با این حال تعداد بسیار کمی از این افراد جذب داعش می­شوند یا برای پیوستن به آن به سوریه می­روند. دلایل جذب برخی از جوانان مسلمان اروپایی که به داعش می­پیوندند بسیار پیچیده است. یکی از عواملی که نقش مهمی را در افراط­گرایی برخی از جوانان مسلمان اروپا ایفا می­کنند، عقبه­‌ای طولانی از به­‌حاشیه رانده شدن اقلیت­های مسلمان در اروپا در زمینه­‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است. آن دسته از جوانان مسلمانی که به داعش ملحق می­شوند اغلب اوقات در محیطی سلفی‌جهادی رادیکالیزه شده­‌اند و یا پیش‌زمینه­‌ای از ارتکاب جرم دارند که در اولین فرصت از خشونت جنایی به خشونت مذهبی تغییر وضعیت می­دهند. دلایل دیگری نیز وجود دارند: بمباران تبلیغاتی داعش در اروپا به شدت پیچیده است و از ابزارآلات و زبان جوانان اروپایی بهره­‌ می­برد. آرمان­گرایی جوانان و نوستالژی برپایی خلافت نیز انگیزه دیگری برای حمایت برخی جوانان از داعش است.

مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چستر انگلستان درباره راه­‌حل جلوگیری از گسترش تفکرات افراطی مانند وهابیت گفت: تفسیر­های متفاوت از اسلام همیشه وجود داشته­‌اند و با یکدیگر رقابت کرده­‌اند. این اصل توقف­‌ناپذیر است. درحالی­که هم­‌اکنون دولت­های اروپایی منابع بسیاری را به مبارزه با تفسیر­های افراطی از اسلام اختصاص داده­‌اند، به­‌نظر می­رسد بسیاری از این اقدامات نتیجه عکس داده­‌اند و به­‌طور بالقوه جوانان مسلمانی را که در اروپا زندگی می­کنند بیش از گذشته رنجانده و به­‌حاشیه می­رانند. با در نظر داشتن این موضوع که تفکرات افراطی همیشه وجود خواهند داشت و برخی از مردم نیز به آن­ها گرایش پیدا می­کنند، برای مقابله با جذابیت تفسیرهای افراطی از اسلام برای جوانان مسلمان اروپا، جوامع اروپایی و دولت­هایشان باید بیش از گذشته این حس را در مسلمانان ایجاد کنند که بخشی از اروپا هستند و دینشان نه تنها پذیرفته است بلکه جایگاهی مانند سایر ادیان در اروپا دارد.

پروفسور شاربروت دربخش دیگری از این گفت‌وگو درباره امکان شورش تروریست­هایی مانند داعش علیه حامیان سعودی خود افزود: عربستان سعودی حداقل از زمان تصرف کعبه در سال ۱۹۷۹، با مخالفان داخلی که انگیزه­‌شان برگرفته از تفسیری افراطی از سلفی­گری است، دست و پنجه نرم می­کند.

این محقق برجسته غربی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به برخی از شباهت­‌ها و تفاوت­های تفکر گروه تروریستی داعش و وهابیت رایج در عربستان سعودی گفت: تفاوت­های بسیاری بین این دو تفکر وجود دارد. داعش مشروعیت حکومت­های خاورمیانه و حاکمان آن­ها را قبول ندارد، ادعا می­کند خلافت را احیاء کرده و تظاهر می­کند تنها «دولت اسلامی» مشروع و واقعی است. در حالی‌که تشکیلات مذهبی عربستان سعودی مشروعیت حکومت­ها و خاندان حاکم در عربستان را می­پذیرد و به دنبال احیاء خلافت و تخریب مرزهای فعلی بین کشورهای خاورمیانه نیست. شباهت­های بین داعش و وهابیت در گرایشات مذهبی آنان و تبعیتشان از سلفی­گری نهفته است. با این حال این تفکرات، در مفهوم کاربرد دکترین سلفی­گری در فضای سیاسی‌اجتماعی و ابزار ضروری برای دستیابی به آن نیز تفاوت دارند.


لینک کوتاه مطلب : http://www.shalamchenews.com/?p=16914

برچسب ها:
, ,

دیدگاه شما

معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.