تاریخ ارسال : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت : ۲۱:۴۷ 5 نظر چاپ این صفحه چاپ این صفحه

خدمات معاویه به اسلام اموی….!!!

شلمچه نیوز- محمدرضا سابقی؛ باید عرض کنم که متاسفانه نگاه ما به تاریخ و شخصیت های آن هیچگاه منطقی و واقع بینانه نبوده است و آنچه سبب اصلی چنین اختلالی بوده، عدم درک تاریخ اسلام به عنوان یک پروسه و فرآیند از سویی و نگاه افراطی احساسی و عاطفی به آن است.

در ذهن ما حک شده است که برخی آدم ها و تحولات بد، پلید و کریه اند و برخی مقدس، ملکوتی و عظیم الشان. و در این نگاه صفر و صدی، با چنین قضاوت قاطعانه ای، هیچگاه در صدد تحقیق و تحلیل نبوده ایم.

در حقیقت باید گفت، وجود حب و بغض متعصبانه در نگرش مذهبی تاریخی ما بزرگترین حجاب فهم دقیق تاریخ بوده است.

این آفت نه تنها درمورد ائمه اطهار بلکه پیرامون مخالفان آنان از جمله معاویه ابن ابی سفیان صادق بوده است.

🔵معاویه شخصیتی بسیار پیچیده، چند بعدی و خاص است و خدماتش به تمدن اسلامی قابل کتمان نیست.

-او اولین کسی است که احکام اسلام را به صورتی نظام یافته تبدیل نمود.

-اولین کسی است که سپاه اسلام را از یک نیروی جنگی بدوی، به ارتشی منظم سازمانی تبدیل کرد.

-اولین سازمان اطلاعاتی جاسوسی تاریخ اسلام را بنا نهاد.

-اولین کسی است که کارمندان رسمی حکومتی داشت و شیوه پرداخت حقوق  منظمی را سامان داد.

-درآمد های اقتصادی حکومت را از حالت ساده پیش از خود، به صورت سازمانی منظم تبدیل نمود.

-اولین کسی است که اسلام را صاحب نیروی دریایی کرد و از لزوم قدرت جنگی در دریا سخن گفت.

-پدر علم تبلیغات و ضد تبلیغات یا به عبارتی مدیریت روانی جامعه، در اسلام است.

-اولین جرقه های حرکت مسلمانان به سمت علوم مهندسی و تحربی توسط او بنیان گذاشته شد.

-معاویه را می شود پدر معماری اسلامی نام نهاد. پیش از او معماری جایگاهی میان اعراب حجاز نداشت و یک علم محسوب نمی شد.

-شعر، فلسفه و موسیقی در زمان او رواج زیادی یافت.

-به دلیل همسایگی با رومیان، نخستین تلاش های نهضت ترجمه مسلمانان، توسط او صورت پذیرفت.

-و ….

🔴سوالی که اما برای مخاطب پیش می آید این است که با این خدمات خاص و گاه مفید، چرا نزد ائمه شخصیتی به شدت منفی است؟

پاسخ این است که معاویه از این پیشرفت های مادی نه تنها برای برپایی عدالت استفاده نمی کرد، بلکه برای محو آن تلاش بی شائبه می نمود.
دقیق به همین علت است که حضرت امیر.ع. جبهه ای که معاویه در آن قرار دارد را «قاسطین» می نامیدند. به معنی کسانی که به «قسط»(عدالت) اعتقادی ندارند و ظلم  پیشه کرده اند.

🔴معاویه در یک کلام، نماد تام و تمام یک «تکنوکرات مذهبی» بود که پیشرفت منهای عدالت را، با استعانت به شریعت اسلام و احکام ظاهری آن، سرلوحه عمل خویش قرار داده بود.

کسی که از تکنولوژی و پیشرفت، برای برقراری عدالت، که جان مایه و جوهر اسلام است، سود نمی برد.

او نخستین کسی بود که با قوانین اسلام، بر علیه خود اسلام قیام کرد. و در این راه از فتوای علمای دینی و تفسیر خاص مفسران قرآن بهره برد.

او قوانین اسلامی را چنان به کار گرفت، که تامین کننده منافع اقلیت سرمایه دار قریش باشد به نحوی که مردم نه تنها آن را باور کنند و به آن اعتراضی نداشته باشند، بلکه آن را عین احکام اسلام بپندارند.

و چنان این کار را با ظرافت انجام می داد، که محبوب مردم زمان خودش بود. محبوبیتی که برای او اطاعت بی چون و چرا را به ارمغان آورده بود.

✅خلاصه باید گفت آن لعنی که خداوند تحت عنوان #شجره_ملعونه از بنی امیه در قرآن می نماید، یا لعنی که در زیارت عاشورا به آن مکلف شده ایم، نه یک اظهار تنفر از یک شخص و یک قوم است، بلکه اظهار بیزاری از یک خط فکری و مشی سیاسی اجتماعی است.
برای همین است که در زیارت عاشورا پس از «اللهم العن … » می گوییم، «الی یوم القیامه».
یعنی نفرین بر چنین خط فکری، چنین آدم هایی، چنین نگرشی، در هر زمان و مکان و منصب و موقعیت و لباسی، تا روز قیامت!


🔴پی نوشت ۱: معاویه اگر در عصر ما و کشور ما می بود، قطعا و یقینا میان طیف مذهبی متحجر اصولگرا، و گاه اصلاح طلب، دارای محبوبیتی بی حد و حصر بود….!!


لینک کوتاه مطلب : http://www.shalamchenews.com/?p=53358

برچسب ها:
, ,


  • Sabeghi ۱۳۹۶-۰۳-۲۷ - ۰۱:۱۶ - پاسخ دادن

    ……عدالت

    اگر امام خمینی(ره) #کمیته‌ی_امداد را راه انداخت برای دستگیری از درماندگان و تامین معاشِ اولیه‌ی بیچارگان، #بنیاد_مستضعفان را هم راه انداخت تا اموال به تاراج رفته‌ی مستضعفان را از حلقوم ایادی طاغوت بیرون بکشد و در جهت اعتلا و ارتقای فرودستان به کار گیرد.
    خدمت به محرومان در اندیشه‌ی خمینی(ره) ملازم با/ مشروط به فروریختن بنای طاغوت و طاغوت‌هاست.
    چنین باوری، در روزگار سیطره‌ی خیریه‌ها، جای خود را به همزیستیِ حیرت‌انگیز فقر و فقرساز، مستضعف و مستکبر داده است.
    بیراه نیست که با وجود هزاران صندوق اعانه در کوچه‌وبازار، هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم فقر را براندازیم. چرا که خیریه‌ها اساساً برای ریشه‌کنی فقر سامان نیافته‌اند؛ آنها آمده‌اند تا فقر را قابل تحمل کنند!
    چنین مناسباتی مطلوب سرمایه‌گرایان هم هست؛ و چرا نباشد وقتی می‌توان با دو بسته کیک و ‌کلوچه‌ی ظهر عاشورا و شب های رمضان، یا چند وعده نهار و شام در ماه محرم… خود را محبوب قلوب کرد و از فشارِ نگاه‌ها و ‌قضاوت‌ها رهایی یافت؟
    …..
    حکایتیست؟؟؟؟!!!!!!!!

    #محمدرضا_سابقی

  • نرگس اخوان ۱۳۹۶-۰۳-۳۰ - ۰۴:۴۹ - پاسخ دادن

    بسمه تعالی

    فراز پایانی از خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه
    خبر از فتنه‏ ها و شهادت خویش
    آنگاه که خداوند آیه ۱ و ۲ سوره عنکبوت را نازل کرد که: (آیا مردم خیال مى‏کنند چون که گفتند ایمان آوردیم، بدون آزمایش رها مى‏شوند) دانستم که تا پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در میان ماست آزمایش نمى‏گردیم. پرسیدم اى رسول خدا این فتنه و آزمایش کدام است که خدا شما را بدان آگاهى داده است فرمود: «اى على پس از من امّت اسلامى به فتنه و آزمون دچار مى‏گردند» گفتم اى رسول خدا مگر جز این است که در روز «احد» که گروهى از مسلمانان به شهادت رسیدند و شهادت نصیب من نشد و سخت بر من گران آمد، تو به من فرمودى: اى على مژده باد تو را که شهادت در پى تو خواهد آمد. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم به من فرمود: «همانا این بشارت تحقّق مى‏پذیرد، در آن هنگام صبر تو چگونه است» گفتم اى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم چنین موردى جاى صبر و شکیبایى نیست بلکه جاى مژده شنیدن و شکر گزارى است. و پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: «اى على همانا این مردم به زودى با اموالشان دچار فتنه و آزمایش مى‏شوند، و در دیندارى بر خدا منّت مى‏گذارند، با این حال انتظار رحمت او را دارند، و از قدرت و خشم خدا، خود را ایمن مى‏پندارند، حرام خدا را با شبهات دروغین، و هوسهاى غفلت زا، حلال مى‏کنند، «شراب» را به بهانه اینکه «آب انگور» است و رشوه را که «هدیه» است و ربا را که «نوعى معامله» است حلال مى‏شمارند». گفتم اى رسول خدا: در آن زمان مردم را در چه پایه ‏اى بدانم آیا در پایه ارتداد یا فتنه و آزمایش پاسخ فرمود: «در پایه‏ اى از فتنه و آزمایش»

  • جانباز بهمنیار ۱۳۹۶-۰۴-۰۲ - ۲۰:۱۳ - پاسخ دادن

    یکی از غمبارترین و بزرگترین حوادث تاریخ مسلمانان، که در راه تغییر مسیر اسلام روی داد، شهادت حضرت علی (علیه السلام) بود، با شهادت آن امامِ همام، اسلام یگانه حامی واقعی خود و تنها نگهبان دلسوز اش را از دست داد، مسلمانان از برکت وجود پیشوایی محبوب، زمامداری عادل، امامی عالم، رهبری رئوف و مهربان محروم شدند، و امواج بلایا و فتنه ها از هر سو آنها را احاطه کرد.

    ای مظهر رسالتِ تاریخیِ تمامی پیامبران، و جوهر همهِ انقلاب‌ های توحیدی، ای آقا جان ، صدای فزت و رب الکعبه تو عالمی را در غم فرو برده است، ضربت شقی، شقی ترین اشقیاء ابن ملجم مرادی لعین، ضربتی بود که بر پیکر اسلام، حُریت، عدالت و بر تمامی اهداف عالی انسانی وارد شد.

    حضرت امیر مومنان امام علی (علیه السلام) در این شب دعوت حق را لبیک می گوید و مردم کم کم می فهمند امیرشان، خلیفه جهان اسلام همان سایه معصومی بوده که شب ها نان بینوایان شهر را بر دوش می کشیده، و سفره هایشان را به بزم رونق می بُرده، مردی که خیلی از یاران و اصحابش، به طمع بیت المال، عدالتش را سرزنش می کردند و در تنگناها و فتنه ها تنهایش می گذاشتند، مردی که برای جنگ های ناخواسته، بی دلیل سرزنشش می کردند، مردی که بدون واهمه و محافظ، شب ها در خانهِ بیوه زنان و یتیمان کوفه را می کوبید تا لبخند شادی بر رخسار کودکان گرسنه بنشاند.

    امام علی(ع)، نطق بلیغ توحید بود، و سکوت۲۵ ساله اش، بلندترین فریاد تاریخ بود که طنین اش، هنوز هم ردپای مظلومیت و عدالتش را در بستر تاریخ منعکس می کند، او توجیه کننده عدل و نشان دهنده عالیترین مظاهر آن بود، و دنیا از روزنه وجود علی(ع) به شناخت عدل توفیق یافت.

    پیشوای بزرگ مسلمین جهان حضرت علی (ع) از درون قبله گاه مسلمین کعبه خدا پا به عرصه وجود گذاشت و همگان را به پرستش خدای کعبه فرا خواند، پرچم ‏های ضلالت را از فراز کعبه بر زمین افکند، و این شمشیر او بود که اساس اسلام را استوار ساخت.

    حضرت علی (ع) کمال تولد انسان است، و در زمانی که پادشاهان با لشکر کشی ها و شمشیرها، سرزمین ها را برای چند صباحی فتح می کردند، امام علی (ع) از بالای منبر دلها را برای همیشه فتح می کرد.

    رسالت تاریخی تمامی پیامبران در حضرت علی (ع) تجسم یافته است، علی(ع) کسی است که نه تنها با اندیشه و سخنش، بلکه با وجود و زندگی ‌اش، به همه درد ها و نیازها و همه احتیاج‌ های چند گونه بشری، در همه دوره ‌ها پاسخ می ‌دهد، تمام پرسش های بی پاسخ خلقت را به پاسخ می ایستد، کسی که کعبهِ آرزوهای تمامی حق‏ جویان و حقیقت‏ خواهان است، قبله عارفان و خدا پرستان است و مصباح جمال ازلی و گوهر تابناک الهی است.

    امام علی (ع) گنجینه بی بدیل خلقت بود، اگر او نبود مؤمنان پس از رسول اکرم(صلوات اله علیه) ناشناخته می ماندند، قرآن از پراکندگی به یکپارچگی نمی رسید، حق برای چند صباحی مهلت خودنمایی پیدا نمی کرد و هیچ مصداقی برای حکومت عدل پدید نمی آمد.

    علی (علیه السلام) ولایت آسمان و زمین را در دست داشت و بر دل ها حکم روا بود، گماشتهِ خداوند بر زمین، و حجت پروردگار بود، هرگز برای فرمان روایی خود اسباب و بهانه دنیوی نخواست، همواره پا بر جای پای رسول خ

  • براتی ۱۳۹۶-۰۴-۰۳ - ۰۲:۰۵ - پاسخ دادن

    امام علی (ع) : پشت مرا دو مرد شکستند : ۱٫مرد عالم زبان باز ۲٫مرد جاهلی که میخواهد زاهد باشد . اولی با زبانش فسق خود را می پوشاند و دومی با زهد خود نادانی اش را . پس از عالم فاسق و مقدس جاهل هر دو پرهیز کنید که مایه فریب هر فریب خوارند.  

    الحیاه جلد ۲ صفحه ۲۹۰

  • جانباز محسن بخشی۷۰٪ ۱۳۹۶-۰۴-۰۸ - ۰۱:۱۹ - پاسخ دادن

    سلام
    برادران مسئول! به عدالت در کارهایتان و تصمیم گیریهایتان به عنوان یک مرز ایمان داشته باشید. عدالت را فدای مصلحت نکنید.. عدالت یعنی به محرومان توجه شود. وحق آنها از ثروتمندان طبق آیات قران کریم گرفته شود. و پرداخت شود.. ان الله یامر بالعدل والاحسان این آیه به اقامه حق وعدل را فرمان میدهد..اصلاحیون و اعتدالیون!کار خدایی بکنید.. همه باید برای خشنودی خداوند تلاش کنند

  • دیدگاه شما

    معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.