تاریخ ارسال : ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت : ۲۳:۵۱ 18 نظر چاپ این صفحه چاپ این صفحه

غزلی که محمدرضا جعفری تقدیم به عباس کیارستمی کرد

index۴۳۴۷۴۲۰_۸۷۰

به گزارش شلمچه نیوز، استاد محمدرضا جعفری شاعر و نویسنده متعهد کشورمان غزلی به عنوان جهاز صد گل یاس  تقدیم به روح بلند مرحوم عباس کیارستمی کارگردان خوب سینمای ایران کرد که در زیر می خوانید:

نوشیدن مهتابِ رویت ، طـــــــــعمِ گیلاس است
پیراهنِ سُرخت نمادِ عشق و احســـــــــاس است

آئینه هـــــــایت جاری از سرسبزیِ دشت است
رنگین دو چشمانت ، جهازِ صد گلِ یاس است

دستانِ تو زیباترین دستـــــانِ این مــــــأواست
منشـورِ سبزت آفرین بر هر چه مقیــــاس است

از دست هایت هستیِ ما جملــــــــــه آباد است
آشوب هایِ خُفته ات چون چشم ، حسّاس است

باران ترین آوایِ ماهورِ تو همــــــــــراز است
با قیمتی هائی که ما را همچو المــــاس  است

 


لینک کوتاه مطلب : http://www.shalamchenews.com/?p=20775

برچسب ها:
, ,


  • شاپور ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۰۶ - پاسخ دادن

    آخ جوننننننننننننننننننننن من عاشق اشعار استاد جعفری هستم خصوصا اینکه در وصف استاد کیارستمی است
    خیلی با خواندنش عشق کردم

  • ذیفران ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۰۹ - پاسخ دادن

    سلام
    درودتان جناب جعفری عزیز
    با احساس سروده اید
    پاینده باشید ان شاء الله
    …………………………………………
    دستانِ تو زیباترین دستـــــانِ این مــــــأواست
    منشـورِ سبزت آفرین بر هر چه مقیــــاس است
    ……………………………………………….

  • نامدار از شیراز ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۱۳ - پاسخ دادن

    درود جناب استاد جعفری عزیز و بزرگوار
    بی نهایت خوشحالم که به حضور ارجمندتان مشرف شدم و چه زیبا نوشته اید زیبایی تندیس معشوق که البته با یک تصویر سازی بسیار زیبا

    و چقدر زیباست که با تشخص بخشیدن به واژگان بر خلاف انتظار بار مفهومی چند بعدی را به تصویر بخشیدید . شاید بتوان گفت که نقطه قوت شعر شما که مرا میخکوب کرد
    در همان مصرع اول بود که دقیقن خلاف عرف و باورهای ذهنی موجود حرکت کرده اید . شک نکنید اگر برای مهتاب واژه ای غیر از نوشیدن استفاده می کردید بار مفهومی شعرتان بسیار عادی و غیر هنری جلوه می کرد . در همان مصرع من « طعم گیلاس » را ایهام گرفتم هم به مفهوم واقعی و نشئه کننده ی گیلاس و هم به فیلم زیبای « طعم گیلاس » شادروان عباس کیارستمی که بی مناسبت هم نیست . ضمن اینکه در این مصرع نوشیدن مهتاب روی دوست با طعم گیلاس هر دو تخیلی عمیق و جوشنده است که در هم نشینی هم تصویری جانبخش را افاده می کند چه اگر بجای گیلاس انگور می آوردید به یک کلیشه ی مبتذل روی آورده بودید .
    باز در مصرع بعد نماد قرار دادن سرخی پیراهن برای عشق و احساس نیز با هنرمندی بکار گرفته اید که حتا میتوان برای عشق سرخی و برای پیراهن احساس را بعنوان یک لف و نشر مشوش در نظر گرفت . چه از جنبه حماسی نیز پیراهن سرخ داشتن ترکیبی کنایی است که نیازمند عشق و احساس قوی است یعنی این پیراهن زیبنده ی هر قامتی نمی تواند باشد .
    تناسب های بسیار ظریفی که در ابیات بعد بکار گرفته اید نیز نشان از یک نگاه عمیق و نازک بین در وجود شما دارد جاری / سر سبز / دشت / گل / یاس/ رنگین خود گویای بیت بعدی تان می باشد و تلفیق این چشم انداز زیبا با آینه نیز می توانه بر زیبایی آن بیفزاید .
    بعقیده من هنر شاعر همین است که طبیعت را با چشم دوم خودش ببیند و نوع تصویر سازی اش باید از تصاویر لخت نقاشی های امروز متمایز باشد .
    در بیت یکی مانده به آخر :
    آشوب هایِ خُفته ات چون چشم ، حسّاس است
    که یک شگرد خاص در بین صاحب نظران محسوب می شود زیرکانه از ارتباط چشم و خفتن ترکیب زیبای آشوب خفته آفریده اید و حساسیتی که در چشم و آشوب مشترک است . من معتقدم این تصویر یک تصویر کاملن حسی است که شما قطعن در دوران پر بار هشت سال دفاع مقدس بارها و بارها لمس کرده اید
    و بیت پایانی تان نیز از جمله ابیات زیبای شعر می باشد . بکار گیری واژه ی ماهور بر خلاف انتظار و عرف در کنار بارانی ترین نوعی پارادوکس مفهومی را تداعی می کند چه اینکه بارانی ترین نشانه اشک است و ماهور آلت موسیق های شاد و بشاش است و آمدن این دو حالت در کنار هم نیز زیبایی کار را می رساند .

  • مسلم کاردان ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۱۸ - پاسخ دادن

    سلام بر جناب استاد جعفری
    این خاصیت علوم انسانی است که در حیطه ی ان شاهد اظهار نظر های متفاوت باشیم
    حقیر مصراع اول این شعر را از زیبا ترین پاره های این شعر می دانم
    واژه طعم تا حد زیادی منطق نوشیدن مهتاب را حل کرده است به طور کلی ساختار این شعر نوشیدن مهتاب را بر می تابد چرا که شعر بر محور تصاویر انتزاعی می گردد و شاعر به ممتاز توانسته است یک کلیت شاعرانه را به مخاطب منتقل کند
    من به تنهایی این بیت را در رثای عباس کیارستی در یافتم طعم گیلاس نام فیلم عباس کیارستمی مرا مجاب می کند که خوانش گفته شده را از شعر داشته باشم
    در حقیقت شاعر با این تشبیه سازی متفاوت و هنجار شکن در عین حال باور پذیر این امکان را برای من فراهم کرده است که چنین برداشتی را داشته باشم و اصولا کار شاعر نیز یعنی همین /
    درودی دیگر استاد جعفری عزیز و نابغه که هم در جنگ حرف دارید و هم در تاریخ و هم در هنر و هم در شعر

  • الف ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۱۹ - پاسخ دادن

    درود استاد
    بسیار لذت بردم
    موید باشید
    دستانِ تو زیباترین دستـــــانِ این مــــــأواست
    منشـورِ سبزت آفرین بر هر چه مقیــــاس است

  • فرشته زمانی ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۰۱:۳۵ - پاسخ دادن

    خواهشن درباره محمدرضاجعفری درباره اش وفعالیتهایش بنویسید

  • محمودی پاسخ به بانو فرشته زمانی ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ - ۱۰:۲۴ - پاسخ دادن

    بانو فرشته زمانی با سلام
    لطفا فایل زیر را باز کنید تا جوای سئوالتان را بگیرید موفق باشید ان شاالله تعالی

    http://www.shalamchenews.com/?p=7998

  • یحیائی ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ - ۰۳:۳۲ - پاسخ دادن

    سلام و عرض ادب استاد اندیشه های نغز زیباجناب جعفری ارجمند
    واقعا دست مریزاد ارجمندلذت میبرم از اشعارتان

  • شاهد تبار از شهر اقلید ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ - ۰۳:۳۷ - پاسخ دادن

    استاد جعفری عزیز ، ناز ، دوست داشتنی و مهربان

    اهسته پا برنه

    یارای سخن نادرم

    نکند که زیر پا ی شعر هایت

    گل های اطلسی پژمرده شوند

    طاقت ندارم

    آهسته تر

    آهسته تر

    نای بلند شدن ندارم

    تو که خود مرد رندی

  • نصراللهی ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ - ۰۳:۴۳ - پاسخ دادن

    تقدیم به استاد جعفری سخنور عزیز و مهربان

    خـوشـا نـام ِ ایـران بــرآیـد بـلـنـد
    که از اوست این چالش و چـون و چـنـد
    درخـتـی چـو فـرهـنـگ مـا بارور
    نـیــابـی تـــو در خــاور و بــاخــتــر
    زبـان ِ دل ِ مـردمش پـارسی ست
    ازیـن شهـد شیـرین ، ننوشیده کیست ؟
    من از پارسی هرچه گویم رواست
    که ایـن خـود ستونی زفـرهنگ ماست
    بر این تن زمانی که جان رانده اند
    مـرا پـارسـی بـــر زبــان رانـده انــد
    بدیـن سرفـرازی ، زبانی مجـوی
    زبـانـی چـنـیــن ، در روانــی مـجـوی
    زبـانی که زنـگ از زبـان بسترد
    بـه گـفـتــار ، زنـگــار ِ جـان بـسـتـرد
    چــه بـسـیـار نــام آوران جـهــان
    نـبـشـتـنــد ، بــا ایـن زبــان ، داسـتـان
    که فـردوسی ما ، ازیـن دسته است
    سخن سنج ِ دانای وارستـه است
    خروشی که او بـرکشید از روان
    سـخــن را ، رسـانـیــد بــر آسـمــان
    بـه هـر جا که از دل بر آید سخن
    بــلــرزد ز تــأثــیــر ِ گـفـتــار ، تــن
    ازیـن آفـریـنـش کـه او بـر گزیـد
    جـهـان آفــریـن لـب بــه دنــدان گـزیــد
    ازو نـیـک گـفـتـار تـر کس نبود
    کـه شـهـنـامـه ای سـخـت نـیـکـو سـرود
    ز دهگان طوسی ، یلی ساخت مرد
    یــلــی بــی هــمــاورد ، گــاه ِ نــبـــرد
    بــه آورد گــاه ِ ادب رسـتـمـی
    جــهـــان پـهــلـــوانـــیّ و جــام ِجـمـی
    از آن پـارسـی گوی ِ شعر ِ کهن
    نـبــیــدیّ و نــقــلـی ست در هــر دهـن
    چـنـان نـظـم را می کـنـد استوار
    کــه از چــرخ گــردون بشــوید غـبـــار
    بـه هـر واژه ، نـای بیـان میـدهـد
    بـه فــرهـنـگ ِ انـدیـشه ، جـان می دهــد
    به خود نیست هنگام شعر و سرود
    بــر ایــن شــاعـــر ِ آسـمــانــی درود
    که درسینه ی خود دلی پاک داشت
    ســر ِ فــرّهــی ســوده بــر خـاک داشـت
    دلـش در پــی ِمـال ِ دنـیـــا نـبـود
    ازیــن رو چـنـیــن ، دل ز دنـــیـا ربـــود
    بـه فـردوسـی آمـد زبــان آشـکـار
    بــدو گـشـت ، شـعـــر کهـــن اسـتـــوار
    زر و سیـم تـا بـود ، بر باد رفت
    وزیــن شـعـر، بــا نـیـکــویـی یـاد رفــت
    ادب را ادیب ِ سخـنـورسـزاست
    بــریــن گـفـــتـه فـرهنـگ ایـران گواست

  • شمس نظری ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ - ۰۳:۴۵ - پاسخ دادن

    با عرض سلام و ادب و احترام
    جناب استاد جعفری عزیزم
    آنقدر خوشحالم از اینکه
    میتوانم پی به معنای گهر برم
    که نگو و نپرس
    لذتی بردم از این مهر شما
    متشکرم و در پناه حق

  • احمد کیارستمی ۱۳۹۵-۰۴-۲۹ - ۱۸:۱۸ - پاسخ دادن

    با سلام
    بنده از طرف خود و خانواده مان از سایت وزین شلمچه و استاد جعفری کمال تشکر را دارم
    بی شک این لطف شما موجب التیام درد ما گردید
    ممنونم

  • شریفی ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۰۱:۵۲ - پاسخ دادن

    سلام عرض می کنم
    بی نهایت بر من تاثیر گذاشت واقعا از اشعار کلاسیک استاد جعفری لذت می برم
    خداوند روح استاد کیارستمی را مشمول رحمت واسعه اش قرار دهد الهی امین

  • بهمنی ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۲۱:۰۳ - پاسخ دادن

    کاری زیباست این شعر و غزل

    از صمیم قلب متأسفم، سینمای ایران و جهان هرگز ایشان را فراموش نخواهند کرد، او برای ما همیشه زنده است روحتون در آرامش

  • قدوسی از شهر ری ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۲۱:۰۵ - پاسخ دادن

    عباس کیارستمی پس از انقلاب نیز به فعالیت های مهم و ارزنده خویش در زمینه فیلم سازی متعهدانه و با روحیه انقلابی ادامه داد و ماندن در ایران را سبب افزایش توانایی اش در ساخت فیلم دانست و در این زمینه گفته است: «اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمی دهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوه ای که در سرزمین مادری اش می تواند بدهد نیست. این یک قانون طبیعت است. فکر می کنم اگر سرزمینم را رها کرده بودم درست مانند این درخت شده بودم».

  • احمد وند شیرازی ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۲۱:۰۷ - پاسخ دادن

    افتخار آفرینی‌های متعدد آقای کیارستمی برای سینمای ایران در صحنه‌های بین المللی که نشانگر ذوق و خلاقیت ایشان بود باعث شد نام و خاطره این هنرمند مردمی در تاریخ فرهنگ و هنر ایران ماندگار شود.

  • حسین پاکدل ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۲۱:۱۱ - پاسخ دادن

    غزلی فوق العاده را مهمانتان بودم و چه زیباحق مطلب را در خصوص مرحوم کیارستمی ادا کردید

    عباس کیارستمی یک نفر نیست. هزاران نفر در وجود یک تن است. وجود و حضورش طورى است که انگار از اول بوده و تا همیشه هست. او هنرمندى ساده است و گاه از شدت سادگى پیچیده است. آثار او متعلق به تمام بشریت است. آثارش مبلغ زندگى، زیبایى، عرفان مدرن، درک و فهم و خلق لحظه هاى ماناست. همین که چندین نسل را روانه یافتن خانه دوست مى‌کند و براى میلیون‌ها مخاطب در هرجا و با هر زبان در لحظه‌هاى تراژدى مثل زلزله و جنگ و بحران نیز عشق و زندگى طلب مى‌کند نشان از هوش و درایتى ویژه در وجود اوست.

    خاطرم هست در سفرى در کن، لب ساحل جمع ما را متوجه نقطه‌اى در دوردست کرد. از لابلاى جمعیت دیدیم پیرزنى چروکیده، صورتش از آتش سوخته است و تنها به قدر یک بند انگشت از لب اش سالم است. پیرزن داشت همان باقیمانده لب را با دقت و وسواس و حوصله رژ قرمز مى زد. کیارستمى گفت این تصویر در یک قاب یعنى زندگى و امید به زندگى.

  • شیری کهباده ۱۳۹۵-۰۴-۳۱ - ۲۱:۱۳ - پاسخ دادن

    او برنده نخل طلای کن فرانسه و بسیاری دیگر ازجوایز بین المللی بود و در سال ۲۰۱۱ جزو ۶ کارگردان برتر جهان معرفی شد.
    خانه دوست کجاست ، طعم گیلاس و زیر درختان زیتون از جمله کارهای عباس یا رستمی است .

  • دیدگاه شما

    معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.