تاریخ ارسال : ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت : ۰۸:۳۶ 0 نظر چاپ این صفحه چاپ این صفحه

معیت با صالحان

معیت با صالحانبه گزارش شلمچه نیوز به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، سال جدید دستاویزی هست تا آدم ها در اعمال خود بنگرند و در پی راهی برای خوب تر شدن خود و اعمالشان باشند؛ در این میان قرآن کریم راهنمایی بدون بدیل هست.

معیت با صالحان

پروردگارا! به من حکمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق کن! … و روزی که همه مبعوث می‌شوند مرا خوار مگردان.

نکته‌ها

تذکر: نکته‌ها و درس‌ها ذی ربط به آیات ۸۳ تا ۸۵ و ۸۶ تا ۸۹ سوره شعراء می‌باشد.

کلمه «حکم» می‌تواند به معنای حکومت و سرپرستی و تدبیر امور باشد و یا مفهوم دانش و معرفت. البته «حکم» معنایی برتر از حکمت دارد، زیرا حکمت تنها قدرت تشخیص حق از باطل هست و حکم آگاهی همراه با آمادگی برای اجرای حق هست.

سعادت آدم در چند جمله چکیده می‌شود که در دعای حضرت ابراهیم (ع) آمده هست:

الف: شناخت خداوند ومعرفت درونی نسبت به وی. «هَب لی حُکما»

«هَب لی حُکما»ب: حضور در جامعه صالح. «الحقنی بالصالحین»

«الحقنی بالصالحین»ج: اسم نیک در تاریخ. «لسان صدق فی الاخرین»

«لسان صدق فی الاخرین»د: رسیدن به بهشت همیشگی. «ورثه جنّه النّعیم»

«ورثه جنّه النّعیم»در آیه ۱۰۸ سوره صافات که واقعه ی ذبح اسماعیل مطرح  شده هست می‌فرماید: «و تَرَکنا بر علیه فی الآخرین» یعنی قربانی در مراسم حج را یک سنت واجب قرار دادیم و به‌خاطر تسلیم بودن ابراهیم، اسم نیک برای او به جای گذاشتیم و اینچنین دعایش را که می‌گفت: «واجعل لی لسان صدق فی الآخرین» مستجاب کردیم.

در آیه ۵۰ سوره مریم نیز در پی اسم حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب می‌فرماید: «و جَعلنا لهم لسان صدق علیّاً» ما اسم بلند و نیکو برای آنها قرار دادیم. حضرت علی (ع) فرمود: اسم نیک، از دارایی و سرمایه خوب تر هست.

در روایات از لسان صدق و یادگار نیک، به وجود مبارک حضرت محمد (ص) و علی (ع) تعبیر شده هست. برخی حرف پیامبر اکرم (ص) را که فرمود: «أنَا دَعوه أبی ابراهیم» یعنی من اثر دعای پدرم ابراهیم هستم. سبب این نکته دانسته‌اند. در نتیجه مراد از لسان صدق در ایندگان انبیایی از نسل او می باشند که مکتب توحیدی را زنده نگاه داشته‌اند و این آرزو با مقام پیامبری مثل ابراهیم (ع)، تناسب بیشتری دارد.

در روایات می‌خوانیم: هرگاه آدم از دنیا رفت، پرونده اعمالش بسته می‌شود مگر کسی که صدقه جاریه‌ای به جای گذاشته باشد مثل: وقف یا کتاب مفیدی که از او به جای مانده باشد و یا فرزند صالحی که برای او دعا کند.

پیامبر اکرم (ص) در نمازش این دعا را می‌خواند: «اللهم لاتخزنی یوم القیامه» پروردگارا! مرا در قیامت خوار و رسوا مکن.

سوال: در روایات می‌خوانیم: انفاق مال و صدقه جاریه و اولاد صالحی که برای والدین دعا کنند، برای قیامت آدم مفید می باشند، پس رابطه‌ی آیه «لاینفع مال و لا بَنون» با این روایات چیست؟

جواب: مراد این آیه، مال و فرزندی هست که در خط الهی قرار نگیرند.

در نتیجه دنیا مثل اصلی هست که با حرکتی درب را قفل و با حرکت دیگری درب را باز می‌کند . مال حلال در دست اشخاص صالح، علت قرب و در دست ناهلان علت گناه می‌شود.

مال را کز بهر دین باشی حَمول                                نعم مال صالح اظهار کرد آن رسول

چیست دنیا از خدا غافل شدن                                 نی قُماش و نقره و فرزند و زن

آب در کشتی هلاک کشتی هست                                       آب در بیرون کشتی، پشتی هست

از این آیه می‌اموزیم و درس می‌گیریم که:

۱- ۱- آدم برای رسیدن به کمالات باید از خداوند استمداد کند. « «ربّ هب لی…»

2- »2- استمداد از اسم «رب» در استجابت دعا موثر هست. «ربّ»

3- «ربّ»3- حکمت و بینش همراه با عمل، هدیه الهی هست. «هب لی حُکما»

4- «هب لی حُکما»4- پیش از درخواست جدید از خداوند، از نعمت‌های قبلی نامی ببرید و از او تشکر کنید. « «خَلَقَنی- یَهدین- یَشفین- یَسقین- و … ربّ هَب لی»

5- ربّ هَب لی»5- اگر حکمت باشد، ولی دوستان آدم نااهل باشند، حکمت کارایی ندارد. «هب لی حُکما و ألحقنی»

6- «هب لی حُکما و ألحقنی»6- اگر دید و بینش و تفکّر صحیح بود، مشی و گفتار و نیّت هم صحیح می‌شود. ( (حکمت به معنای دید و درک ونظر صحیح است). حکماً

۷- حکماً۷- حکمت دیدگاهی، یک تنه مفید و نجات‌بخش نسیت. حکمت باید با عمل همراه باشد. «هب لی حُکما و ألحقنی بالصّالحین»

8- «هب لی حُکما و ألحقنی بالصّالحین»8- برخورداری از حکمت و معرفت در درون و زندگی در جامعه صالحان و صالح بودن، بالاترین درجه سعادت هست. «حُکما و ألحقنی بالصّالحین»

9- «حُکما و ألحقنی بالصّالحین»9- حکمت و شناخت و بینش، بر عمل مقدّم هست. «هب لی حُکما و ألحقنی»

10- «هب لی حُکما و ألحقنی»10- خوب ترین دعا را از خوب ترین اشخاص بیاموزیم. ( (بهترین اشخاص، انبیا می باشند و یکی از بزرگترین انبیا حضرت ابراهیم (ع) هست که در دعا از خداوند مغفرت، حکمت، اسم نیک و حسن عاقبت می‌خواهد و در آیات دیگر از خداوند، فرزندان خوب و پیروان مسلمان درخواست می‌کند.)

۱۱- )۱۱- حکومت‌خواهی برای انجام احکام الهی، مطلوب هست. «هَب لی حُکما»

12- «هَب لی حُکما»12- هم انزوا ممنوع هست و هم جذب نااهلان شدن. «ألحقنی بالصّالحین»

13- «ألحقنی بالصّالحین»13- پیش‌کسوتان صالح را ارج نهیم. «أ «ألحقنی بالصّالحین» (نفرمود: از صالحین باشیم، لکن فرمود: به آنها بپیوندم زیرا مقام سابقین برتر هست.)

۱۴- جامعه‌ای اعتبار دارد که افرادش صالح باشندو «ألحقنی بالصّالحین»

15- )15- آدم به رفیق خوب محتاج هست. «و ألحقنی بالصّالحین»

16- «و ألحقنی بالصّالحین»16- بقای اسم در دعاها و یادگار نیک را از خداوند بخواهیم. «واجعل لی»

17- «واجعل لی»17- ستایشی اعتبار دارد که صادقانه باشد، نه از روی تملّق. «لسان صدق»

18- «لسان صدق»18- آدم، پس از مرگ نیز از دعای خیر دیگران و سنت‌های حسنه‌ای که بنا نهاده بهره‌مند می‌شود. «لسان صِدق فی الآخرین»

19- «لسان صِدق فی الآخرین»19- محبت و دعا در مورد بستگان، همراه با نهی از منکر و انتقاد از اشتباه های آنها باشد. «.. واغفر لابی»

20- واغفر لابی»20- ترس و امید باید در کنار هم باشند. «اطمع أن یغفر لی- لاتُخزنی یوم یبعثون»

21- «اطمع أن یغفر لی- لاتُخزنی یوم یبعثون»21- آدم در هر مرحله‌ای که باشد نباید از قیامت غافل باشد. « «لاتُخزِنی…»

22- »22- در قیامت، دیگران نیز از عیوب ما آگاه می‌شوند. « «لاتُخزنی» زیرا رسوایی در جایی هست که دیگران از خصوصیات مشی و افکار ما آگاه گردند.

۲۳- ۲۳- خواری و رسوایی، از سخت‌ترین حالات در قیامت هست. « «لاتُخزنی» حضرت ابراهیم (ع) از میان همه مشکلات روز قیامت،‌رسوا نشدن را مطرح می‌کند.

۲۴- ۲۴- در قیامت، تحقیر و خواری و خزیان، بدتر از عذاب دوزخ هست. «لا تُخزنی» در جای دیگر می‌خوانیم «أنک مَن تَدخل النّار فقد اخریتَه»

25- «لا تُخزنی» در جای دیگر می‌خوانیم «أنک مَن تَدخل النّار فقد اخریتَه»25- آنچه در دنیا اعتبار هست، در آخرت بی‌ارزش می‌شود. « «لاینفع مال و لابنون» «مال» جلوه مسال مادی و «بنون» (فرزندان) جلوه مسائل عاطفی هست، یعنی در قیامت مال و فرزند و مقام و آوازه و مدرک و… نجات‌بخش نیست.

الهی هشیار را با بستر و بالین چه کار و مست را با دین و آیین چه کار.

مرجع: کتاب دعا زبان رمز و احتیاج در قرآن محمد موحدی نژاد


لینک کوتاه مطلب : http://www.shalamchenews.com/?p=95184

دیدگاه شما

معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.