تاریخ ارسال : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت : ۰۷:۱۵ 0 نظر چاپ این صفحه چاپ این صفحه

چرا تحکیم اتخاد، رو به افول رفت؟

روزنامه شرق: جلسه دفتر تحکیم اتخاد، از ظهور تا افول به همت انجمن تفکر و قلم در مجتمع فرهنگی الرحمن با حضور داوود سلیمانی، علی باقری و علیرضا سیاسی راد، از اعضای ادوار تحکیم اتخاد، برگزار گردید. سلیمانی: ما نیز چندان دموکراتیک نبودیم  در آن شرایط، چند خصوصیت دفتر تحکیم اتخاد داشت که اولا بشدت ایدئولوژیک بود، دومین خصوصیت این بود که علاوه بر ایدئولوژیک بودن، خط امامی بود و تسخیر سفارت هم با همین عنوان انجام گردید. دفتر تحکیم اتخاد خط های دیگر را برنمی تابید و منحصرا خط امام را قبول داشت و بشدت از آن دفاع می کرد.     سلیمانی دنبال کرد: خصوصیت دیگر غیرمنعطف بودن و جزم گرابودن بود و ما فردی غیر از تحکیم را به رسمیت نمی شناختیم. .. آ  علی باقری: آشفتگی چپ و راست در تحکیم جدی بود    در قسمت دیگری از این جلسه علی باقری، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، با اظهار اینکه ظهور دفتر تحکیم حاصل شکاف بین نیروهای مسلمان انقلابی خط امامی با سایر جریانات سیاسی بود، اظهار کرد: تحکیم تشکیلاتی بود که در آن انسجام تفکری و سیاسی تا حدود بسیاری وجود داشت.  نیروی آدمی در تحکیم، اعضا و کادر آن، سیاست ورزانی مقدار و قابل هماوردی با سیاست ورزان عمومی جامعه بودند، قوت و انسجام تشکیلاتی و نیز بهره مندی از پشتیبانی دست کم بخشی از حاکمیت سیاسی از دیگر خصوصیت های تحکیم بود و دفتر تحکیم همان مقدار که رد کننده یا حریف جدی در حاکمیت داشت، به همان اندازه یا زیادتر از پشتیبانی بخشی از حاکمیت آن هنگام بهره مند بود.  او دنبال کرد: تحکیم در چنین شرایطی تشکیل شد و جلو آمد و در ادامه دفتر تحکیم با شکاف های سیاسی و آشفتگی های سیاسی مکرری رو به رو بود که در طول دو دهه فعالیت به آن برخورد.  در اوائل دهه ۶٠ و پس از حذف جریانات معاند و یکدست شدن حاکمیت، تحکیم اتخاد با شکاف چپ و راست در جامعه رو به رو گردید که از سال ۶٠ – ۶١ شروع گردید و این شکاف، در تحکیم هم در ابتدا جدی بود به به صورتی که اگر اعضای شورای مرکزی تحکیم در سال ۶١ را نگاه کنید و برایند موضع های را در مطبوعات آن روز دنبال کنید، تماما راست هست و از سال ۶٢ روند چپ بر آن غلبه می کند.  باقری اظهار کرد: تحکیم از زمان ولادت این نوع نبود که در پر قو فعالیت کرده باشد و یک دفعه در دهه ٨٠ با مشکلاتی ترسناک رو به رو شده باشد که باعث افول گردد.  من مدعی هستم بسیاری از این شکاف ها و آشفتگی هایی که تحکیم در دو دهه فعالیتش گذراند، به مراتب شکاف ها و آشفتگی های عمیق تری نسبت به آن چیزی بود که در دهه ٨٠ تحکیم را با افول روبه رو کرد اما تحکیم با آن آشفتگی های عمیق تر از هم فرونپاشید.  سیاسی راد: تحکیم به فعالیت و ساختار جنبشی نزدیک شده بود    در قسمت دیگری از این جلسه علیرضا سیاسی راد، عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز با اظهار اینکه دفتر تحکیم تقریبا سه دهه یکی از ارزشمند ترین سازمان های فعال سیاسی در کشور بود، اظهار کرد: امکان آنالیز این نهاد اجتماعی بدون توجه به زمینه فعالیت آن قابل انجام نیست و اگر بخواهیم به خصوصیت متمایز دفتر تحکیم با قسمت عمده ای از فعالیت های دانشجویی اشاره کنیم، مبحث شبکه‎ای بودن تحکیم هست.  چیزی که به طور اساسی فعالیت دفتر تحکیم را از حالت فعالیت یک سازمان به فعالیت و ساختار جنبشی نزدیک کرد و ساختار واقعا تکی در دفتر تحکیم وجود داشت و همه دلواپسی ما در مرحله ای که امکان فروپاشی تحکیم طرح شده بود، این بود که بازسازی دو مرتبه این ساختار دیگر امکان ندارد.    عضو پیشین دفتر تحکیم اتخاد تبیین کرد: اگر بخواهم چند عامل بنیادی در نیل دفتر تحکیم به نقطه اضمحلال تشکیلاتی را اظهار کنم، لازم هست بگویم که قسمت عمده ای از سازمان های سیاسی مرتبط به خط امام با همه تغییرات ایدئولوژیک و سازمانی که داشته اند، همه شان تقریبا همزمان با تحکیم از میان رفتند. هم حالا نه سازمان مجاهدین انقلاب وجود دارد، نه جبهه همکاری و کل آن سازمان های خط امام تجدید ساختار پیدا نمودند و در نهادهای تازهی قرار گرفته اند و این نشان می دهد که اضمحلال دفتر تحکیم یک فروپاشی از منظر مشکلات داخلی نیست لکن ما با یک مساله خارجی رو به رو بودیم.    آ عضو پیشین دفتر تحکیم اظهار کرد: بعضی نیروهایی که در تمام دهه ۶٠ و ٧٠ از محافظت ساختار شبکه ای تحکیم در دانشگاه ها به طورکلی و با همه اختلافاتی که با تحکیم داشت، استقبال می کردند، در دهه ٨٠ جمع بندی دیگری داشتند. نمی توانستیم بعنوان یک نیروی سیاسی آماتور از مجلس دوم تا مجلس ششم و شورای شهر دوم لیست بدهیم اما این کار را کردیم و هیچکس نمی پرسید که شما بعنوان یک دانشجو، چه امکانی دارید که در سطح شهر تهران به طور مثال به پول آن زمان، چند ١٠ میلیون تومان بیلبورد بزنید و این پول را از کجا می آورید؟ باقری: تحکیم بار فقدان تحزب را به دوش می کشید  در نتیجه بنظرم می رسد که بازخوانی تجربه تحکیم برای نیروهای تازهی که قصد دارند در دانشگاه ها کار سیاسی کنند، واجد یک پیام ارزشمند است؛ دلیل فروپاشی دفتر تحکیم این بود که یک تشکیلات دانشجویی در قامت یک حزب سیاسی عمل می کرد و نمی توانست دوام بیاورد.
او دنبال کرد: این را که افول دفتر تحکیم همزمان با افول نظر خط امامی در عرصه سیاسی بود، هم توان ندارم قبول کنم؛ چراکه اولا انشعاب و دوپاره شدن تحکیم در اسفند ٨٠ انجام شد؛ اما سایر تشکل های خط امامی ما همان طور پابرجا بودند.   من افول تحکیم را یکسره به عوامل داخلی محدود نمی کنم.   من معتقدم افول تحکیم حاصل دو روند کلی موازی بود، یک روند خارجی که به این جمع بندی دست یافته بود که لابد دفتر تحکیم بعنوان یک روند تأثیرگذار و دارای قدرت بسیج از سمت مردم و با پیشینه ممتاز نباید ادامه حیات داشته باشد؛ اما این فشارها در سال های دهه ٧٠ هم بود.  سیاسی راد: برای حذف تحکیم توافق کردند  من عواملی داخلی را هم در کنار عوامل خارجی در افول تحکیم مقصر می دانم. آ آن چیزی که از خصوصیت های دفتر تحکیم اتخاد مثل روحیه انقلابی و ایدئولوژیک و ضدآمریکایی بودن مطرح گردید، در دهه ٧٠ کجایند؟ به چه سبب نیستند؟ او دنبال کرد: اگر دفتر تحکیم از اواخر دهه ۶٠ دوام آورد، به این سبب بود که قسمت عمده ای از نیروهای درون حاکمیت جمهوری اسلامی با تمام وجود ایستاده بودند که ما را نگه دارند و در دهه ٧٠ هم قسمت عمده ای از نیروی سیاسی حاکم در جمهوری اسلامی ایستاده بود که تحکیم به فروپاشی نرسد؛ اما اواخر دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠ توهمی به وجود آمد که اصلاحات بازگشت ناپذیر هست و اینکه ما ٢٠ هزار عضو در سرتاسر کشور داریم و در دانشگاه ها توان داریم عضوگیری کنیم و دفاتر حزبی مان را راه اندازی کنیم.   پس به وجود دفتر تحکیم احتیاجی نداریم.  در شرایط فقدان پشتیبانی آن نیروی سیاسی که هزینه کلیدی سوءمدیریتش و تدبیرش در هدایت روند اصلاحات را بچه های دانشگاه دادند، رفت و برای حذف تحکیم توافق نمود. عضو پیشین دفتر تحکیم اتخاد تبیین کرد: در درون تحکیم هم مشکلاتی وجود داشت که منکر آن نیستم. شما هم حالا از اعضای ادوار تحکیم سؤال کنید، همه از دست احزاب شاکی می باشند، اظهار می کنند احزاب ما را دور زدند، ما پیاده نظام احزاب گردیدیم.  سلیمانی: لیست دادن را امام برای ما ایجاد کرد ..    از آن زمان بود که ما در مقابل جامعه روحانیت لیست دادیم و این را خود امام برای ما ایجاد کرد.  عضو پیشین دفتر تحکیم اتخاد متذکر گردید: یک روز از آقای خاتمی که در شرایط برپایی یا عدم برپایی انتخابات بودند، خواستم که به دیدارشان بروم. وی در آن جلسه درددل کرد و نامه انجمن اسلامی امیرکبیر را به من نمایش داد و اظهار کرد آرم انجمن اسلامی را دارد، اما زیرش را بخوان. پس لازم هست افول و فروپاشی را روالی دید.   درکنار اینکه عوامل داخلی و خارجی را با هم داشته هست.  در ادامه این جلسه، سیاسی راد در تصویر العمل به اظهارات سلیمانی اظهار کرد: من نمی گویم فشار خارجی تحکیم را مضمحل کرد؛ می گویم یک جمع بندی در ساختار به وجود آمد که ادامه تحکیم اتخاد یک خطر استراتژیک هست و لازم هست تمام گردد و این فرق می کند با این مبحث که تحکیم در مرحله ای مخالفانی داشته که به آن فشار می آوردند. در تصویر العمل به آشفتگی نتیجه اصلاحات، دو روند در تحکیم دو جواب به آن می دهند و مساله، مسئله‎ نمازخواندن دو دانشجو نبود؛ مساله بر سر این بود که یکسری از بچه ها می اظهار کردند مبحثی که به وجود آمده متاثر از ناکارآمدی اصلاحات و ناموفقی آقای خاتمی در حل مشکلاتی هست که برایش صحیح می گردد. اصلاحات به بن بست خورده بود. نقشی را که آقای خاتمی امروز پذیرفته هست، آن روز نمی قبول کرد و می اظهار کرد من ریاست جمهورم، توان ندارم رهبر روند اصلاحات باشم. باقری: پس از ٧۶ یک عوام زدگی پیشرفته در تحکیم شکل گرفت  ما در سطح رهبری اصلاحات با مشکل رو به رو گردیدیم و بدنه هم آمدند و پیشنهادات خود را عرضه کردند؛ یکی اظهار کرد فشار را بالاتر ببریم؛ یعنی از خاتمی گذر کنیم و یکی هم می اظهار کرد نه، شما افراطیی کردید و ارتباط ما را مخدوش کردید، در نتیجه لازم هست چانه زنی را بازسازی کنیم و هر دو هم به دیوار خورد و هیچ کدام جواب نداد.   در قسمت انتهاءی این جلسه، سلیمانی خطاب به سیاسی راد اظهار کرد: تحکیم هنگامی اظهار کرد گذر از خاتمی، منحصرا یک شعار نبود. همان هنگام به دوستان می اظهار کردم عازم که دارید می روید به بیراهه هست. ما جز استراتژی اصلاحات عازم نداشتیم.  ما جز اصلاحات عازم نداشتیم، اما اینکه تفکر کنیم همیشه اصلاحات لازم هست یک راه را برود اشتباه هست.  در انتهاء نیز باقری با اظهار اینکه افول زمانی ایجاد گردید که زمان گشایش و رونق برای جناح ما بود، اظهار کرد: در تحکیم پس از سال ٧۶ توهمی ایجاد گردید که توان دارد همه ٢٠ میلیون رأی خاتمی را نمایندگی کند. تحکیم را هوا برداشت و به نوع ای عمل کرد که بستری ایجاد کرد برای همه گروههایی که به نوعی در مقابل دولت قبل از خاتمی بودند.   یک عوام زدگی پیشرفته در تحکیم پس از ٧۶ تشکیل شد و نه صرفا نیروهای غیرمسلمان در تحکیم حضور پیدا می کردند، لکن از حضور آنها، دفاع هم می گردید، اما تحکیم، اتحادیه انجمن های اسلامی بود، نه اتحادیه انجمن های لائیک! او اضافه کرد: همه مورد های مثل عدالت کانونی یا آزادی کانونی، پشتیبانی از خاتمی یا پشتیبانی نکردن از او در تحکیم می گنجد، اما دین گریزی نه! سرنوشتی که برای تحکیم تشکیل شد، سرنوشتی محتوم بود. قبل از این هم تحکیم در روند عزل آیت الله در انتظاری آشفتگی هایی را از سر گذراند، اما مشکل این هست که آقای سیاسی راد یا این مورد ها را نمی داند یا تفکر می کند که آنها آشفتگی نیستند. این نیست که منحصرا این مشکلات را در زمان آقای خاتمی دارا باشیم.
باقری در انتهاء تبیین کرد: من البته با آقای سیاسی راد همراه هستم که اظهار می کنند احزاب اصلاح طلب بخشی از عوامل فروپاشی تحکیم اتخاد می باشند، اما از این زاویه با آنها مخالفم که به چه سبب نرفتند و شاخه دانشجویی خود را راه اندازی نکردند تا مروج یارکشی در تحکیم نشوند، اما همه اینها می توانست فروپاشی را به دیرکرد بیندازد و انجمن اسلامی دانشجوهای مکان رفت وآمد کسانی بود که به دین اعتقاد نداشتند و این عامل کلیدی بود.    در ادامه این جلسه، سیاسی راد در تصویر العمل به اظهارات سلیمانی اظهار کرد: من نمی گویم فشار خارجی تحکیم را مضمحل کرد؛ می گویم یک جمع بندی در ساختار به وجود آمد که ادامه تحکیم اتخاد یک خطر استراتژیک هست و لازم هست تمام گردد و این فرق می کند با این مبحث که تحکیم در مرحله ای مخالفانی داشته که به آن فشار می آوردند.   در قسمت انتهاءی این جلسه، سلیمانی خطاب به سیاسی راد اظهار کرد: تحکیم هنگامی اظهار کرد گذر از خاتمی، منحصرا یک شعار نبود.  در انتهاء نیز باقری با اظهار اینکه افول زمانی ایجاد گردید که زمان گشایش و رونق برای جناح ما بود، اظهار کرد: در تحکیم پس از سال ٧۶ توهمی ایجاد گردید که توان دارد همه ٢٠ میلیون رأی خاتمی را نمایندگی کند. یک عوام زدگی پیشرفته در تحکیم پس از ٧۶ تشکیل شد و نه صرفا نیروهای غیرمسلمان در تحکیم حضور پیدا می کردند، لکن از حضور آنها، دفاع هم می گردید، اما تحکیم، اتحادیه انجمن های اسلامی بود، نه اتحادیه انجمن های لائیک! او اضافه کرد: همه مورد های مثل عدالت کانونی یا آزادی کانونی، پشتیبانی از خاتمی یا پشتیبانی نکردن از او در تحکیم می گنجد، اما دین گریزی نه!  سرنوشتی که برای تحکیم تشکیل شد، سرنوشتی محتوم بود.    باقری: پس از ٧۶ یک عوام زدگی پیشرفته در تحکیم شکل گرفت   


لینک کوتاه مطلب : http://www.shalamchenews.com/?p=77953

دیدگاه شما

معادله ی امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.